Pages

Tuesday, April 13, 2010

PENGORBANAN PADA AGAMA

Pengorbanan kepada Agama.
Bila diimbau kenang, di manakah selayaknya aku di tempatkan? Tekadang, agama-MU ku abaikan demi kebahagiaan dunia. Adakalanya, perintah-MU aku kesampingkan semata terdorong dengan ikutan hawa nafsuku. Lantas di manakah pengorbananku untuk agama-MU?
Ya ALLAH, seandainya Muhammad s.a.w. itu bersusah payah membina Islam, aku sewenangnya mencerai-beraikan agama yang dikendong itu. Aku menjual agama, aku menghina agama, aku ingkar akan suruhan agama. Tuhan, aku sedar betapa para sahabat dan tabien bersusah payah membawa Islam sehingga kini nikmat itu mampu ku kecapi.
Itulah pengorbanan, kepayahan sudah menjadi mainan, keseksaan sudah sebati dalam jiwa dek kerana Agama yang ingin dipertahankan. Itulah pengorbanan Bilal bin Rabbah, sanggup bertahan walau dihimpit batu di dadanya. Itulah pengorbanan AL Yaasir, keluarganya dibunuh di hadapan mata kepalanya sendiri. Itulah pengorbanan Muhammad s.a.w. dilontar dengan batu-batuan saat baginda menjejaki kaki ke kota Thaif. Lalu, pengorbanan ku kepada agama di mana?

Nilai Pengorbanan di sisi Allah
Ya ALLAH, korban ku terlalu sedikit untuk dinilai oleh-MU, abaiku pada agama, jauhku pada titah perintah-MU, dosa ku pada ayahbonda membuktikan aku belum bersedia untuk menunai setia dan menghulurkan korban. Aku semahunya terlalu malu. Kerana jahilku, kerana sikapku, kerana lalaiku, dan kerana lemahku aku tidak sanggup untuk berkorban lantas jauh sekali untuk menghadiahkan ikhlas.
Ya ALLAH, aku di sisi-MU terlalu kerdil. Nilai korban ku bukanlah korban sejati kerana hati ini terlalu kotor, namun aku berusaha untuk berkorban apa yang termampu dengan apa yang terbaik, untuk ibu bapa, untuk agama, jua untuk agama-MU.

0 komentar:

Post a Comment