Pages

Monday, February 14, 2011

MAULIDURRASUL 1432H



Rasulullah Muhammad Saw adalah nabi terakhir yang diutuskan oleh Allah Swt untuk menegakkan agama Islam di dunia sebagai petunjuk bagi umat manusia sebelum menghadapi hari akhir. Nabi Muhammad Saw adalah pemimpin, pemberi petunjuk dan ikutan bagi kaum Muslimin. Tindakan-tindakan baginda, secara pribadi maupun berhadapan dengan orang ramai selalu mendapat bimbingan dari Allah Swt sehingga ia menjadi lambang bagi mereka yang mempunyai akhlak dengan akhlak Islam. Rasulullah S.A.W dicintai dan dihormati oleh generasi pertama kaum Muslimin yang meniru, mengagumi dan mencontoh perbuatan serta sikap Rasulullah Saw dalam kehidupan mereka sehai-hari. Dalam Al-Quran Surat Ali Imran ayat 31 disebutkan; . “Katakanlah: Jika memang kamu cinta kepada Allah, maka turutkanlah aku, niscaya cinta pula Allah kepada kamu dan akan diampuniNya dosa-dosa kamu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi penyayang.” Kecintaan dan kasih sayang Allah Swt pada seorang mukmin, baik laki-laki maupun perempuan, tergantung pada tingkat kecintaan dan kepatuhan seorang mukmin pada Rasulullah Muhammad Saw. Kecintaan dan kepatuhan itu harus tercermin dalam cara hidup mereka dengan mencontoh kepribadian Rasulullah S.A.W. Kaum Muslimin menghadapi tentangan dan tekanan yang berat untuk memegang teguh keyakinan mereka atau keyakinan itu akan luntur oleh GAYA HIDUP SEKULAR. Berbeza dengan zaman Rasulullah S.A.W, para sahabat secara automatiknya dengan sepenuh hati menjalankan Sunnah Rasulullah S.A.W. Sekarang, zamannya sudah berubah, menerapkan Sunnah Rasulullah dalam kehidupan sehari-hari menjadi tentangan tersendiri bagi banyak kaum Muslimin. Beberapa faktor yang mempengaruhinya antara lain; 

1. Modernisasi Perkembangan dalam bidang ilmu pengetahuan, perkembangan, teknologi dan modenisasi pelbagai perkara akan menjadi seseorang akan dipandang kuno atau primitif jika memilih, menerapkan kaedah-kaedah yang lama, yang ditemukan berabad-abad yang lalu dan bukan kaedah hasil penemuan yang moden.

2. Tekanan Lingkungan dan Budaya Korporat Di zaman sekarang hampir setiap orang bekerja untuk mencari nafkah- pendek kata dari golongan kecil hingga golongan besar, tua muda, kaya miskin, lelaki mahupun perempuan.Kehidupan mereka hanya berputar untuk menambah ekonomi untuk menyara kehidupan. Mereka menyatakan amalan sunnah boleh mengganggu gugat kehidupan mereka, yang mana kehidupan mereka menjurus kepada kehidupan dan budaya-budaya barat. Patut kah dalam hati umat Islam ada perasaan seperti ini terhadap Rasulullah. Contohnya, seorang muslimah mungkin tidak diizinkan mengenakan jilbab di tempatnya bekerja. Ini berlaku di beberapa buah negara. Muslimah dihalang bekerja sekiranya mereka memakai jilbab. 

3. Tradisi dan Budaya Banyak kaum Muslimin yang mana mereka tidak dapat mengenalpasti antara budaya, adat dan sunnah. Mereka mempraktikan disebabkan oleh golongan tua, nenek moyang mereka mengamalkannya. Walaupun dunia sudah berkembang maju namun tradisi mereka tidak dapat ditinggalkan. Yang mana kadangkala ianya 1 bidaah. 

4. Inovasi Teknologi Peralatan teknologi dan informasi yang berkembang sekarang ini dengan teknologi yang canggih, media cetak, media elektronik dan sebagai menyebabkan pelbagai perkara dapat kita ketahui. Dunia tanpa batasan, maklumat dihujung jari. Kelekaan dengan perkara ini juga menyebabkan kita tidak endah dengan sunnah-sunnah Rasulullah. Terdapat pihak yang sekular menganggapkan hiburan sebagai makanan kepada jiwa yang tenteram. Artis-artis yang telah dibuang dari negera mereka seperti Adam Lambert (GAY),  Mohsen Namjoo (Menghina Al-Quran dengan lagu-lagu yang dibawanya) dan kemudian  Malaysia kutip untuk mengadakan pertunjukkan di Malaysia. Adakah harga artis luar negara yang dibuang dari negara mereka dibayar dengan harga yang murah atau adakah untuk memenuhi selera rakyat yang teruja sangat kepada hiburan sehingga maruah Islam itu tergadai. Saya tinggalkan persoalan ini untuk anda semua brfikir.  Kajian mendapati Malaysia berada pada kedudukan yg ke 3,hiburan paling tertinggi di Asia. Ini termasuklah hub-hub hiburan, rancangan realiti tv dan sebagainya.  Segala contoh yang saya berikan di atas, Kaum Muslimin zaman sekarang ditentang untuk menjalankan Sunnah Rasulullah di tengah maraknya fitnah terhadap Islam dan kaum Muslimin itu sendiri. Misalnya, bagaimana seorang lelaki Muslim boleh menundukkan pandangannya ketika melihat gambar-gambar perempuan yang bertebaran di sekeliling mereka dan pelbagai lagi.
 
5. Kelompok-Kelompok Islam yang Menyimpang dari syariat Islam harus berhati-hati kerana banyak kelompok-kelompok Muslim yang tergelincir melakukan penyimpangan ajaran Islam dan melakukan bid’ah. Seseorang yang melakukan tindakan yang tidak ada dasar ajarannya dalam Islam dan tidak pernah diajarkan Rasulullah maka ia sudah jauh dari sunnah. Untuk mengatasi halangan itu, agar kita tetap berpegang pada Sunnah Rasulullah Saw bukanlah sesuatu perkara yang senang bagi umat Islam di zaman sekarang ini. Mereka bukan hanya harus menjaga keyakinan agama mereka dari arus modernisasi dan dari godaan duniawi tapi juga harus berjuang melalui perbuatan dan perilaku mereka untuk membuktikan bahwa Islam adalah agama yang  mudah diimplementasikan dalam situasi zaman apapun dan Islam adalah agama yang syumul. Halangan Kehidupan Modern Bagi Muslimah Sekarang ini, kebanyakkan Muslimah yang taat menerapkan ajaran Islam dalam kehidupan seharian mereka, terjun ke dunia dakwah. Para Muslimah ini juga begitu bersemangat untuk tetap memelihara dan mengikuti Sunnah Rasulullah, terutama yang berkaitan dengan kehidupan mereka sebagai perempuan. Islam memberi garis panduan yang baik yang memberi kebaikan kepada golongan hawa ini. Misalnya, menunaikan salat di masjid lebih disarankan bagi kaum lelaki Muslim dan bukan bagi kaum perempuan. Para Muslimah  harus mencontohi kehidupan para perempuan dalam kehidupan Rasulullah Saw, yang mematuhi dan mempraktikkan agama Islam berdasarkan bimbingannya,  dalam menerapkan Sunnah Rasulullah Saw dalam konteks kehidupan di masa kini. Para perempuan mulia di lingkungan Rasulullah Saw yang paling utama dijadikan ikutan adalah para isteri dan anak-anak perempuan Rasulullah Saw. Di antara mampu  menyelesaikan dalam masalah hukum Islam. Di zaman sekarang, tentangan terbesar bagi kaum perempuan dalam level global ketika mereka memilih untuk menerapkan Sunnah Rasulullah sebagai cara hidup mereka adalah, persepsi yang menyebutkan bahwa kaum lelaki dan Islam telah menindas kaum perempuan dan memaksa para perempuan untuk berpakaian serba sederhana serta persepsi  bahwa perempuan seharusnya lebih fokus pada pekerjaan rumah tangga dan keluarga mereka, bukan pada karier atau pekerjaan di luar rumah. Banyak Muslimah yang mematuhi Sunnah Rasulullah dan berkeinginan untuk menerapkan cara-cara hidup yang Islami. Tetapi, kesalahfahaman tentang kaum perempuan dalam Islam, yang digembargemburkan oleh media dan kelompok-kelompok yang  mengguanakan isu gender dengan membuat kesalahpahaman dan stereotipe yang tidak benar terpelihara. Kejayaan Hidup Bersama Sunnah Rasulullah Saw Tidak ada metodologi yang cepat agar kita boleh menjaga dan menerapkan Sunnah Rasulullah dalam kehidupan sehari-hari, di masa kini dan seterusnya. Tetapi memerlukan strategi yang luas dalam jangka masa panjang yang akan membuahkan hasil. Untuk umat Islam, baik lelaki dan perempuan disarankan;  

1. Membekalkan Diri dengan Pengetahuan tentang Islam Misalnya, belajar membaca Al-Quran, belajar bahasa Arab, belajar tafsir Al-Quran, sering mendengarkan ceramah-ceramah agama boleh menambah ketaqwaan dan mendorong kita untuk berpegang teguh pada Sunnah Rasululullah Saw. 

2. Mempelajari Sirah, tentang kehidupan Rasulullah Saw dan Hadis. Ini boleh dilakukan dengan banyak membaca atau mendengarkan ceramah keagamaan tentang kehidupan Rasulullah Saw. Dengan demikian, semakin kita mengenal Rasulullah, makin mudah bagi kita untuk mencintai dan mencontoh tindakan dan perilaku baginda. 

3. Melaksanakan Kewajipan-Kewajipan Agama.  Laksanakanlah amanah-amanah wajib dan utama sebagai seorang Muslim, seperti solat lima waktu dan puasa di bulan Ramadan serta ibadat-ibadat wajib yang lain. Namun sekiranya, kita soroti kehidupan para sahabat rasulullah mereka sangat menjaga amalan-amalan sunat terutama sekali bangun qiamullail. Ini adalah salah 1 kecintaan mereka kepada Allah SWT. 

4. Cari Teman yang baik-baik dan Bergaulah dengan sesama Muslim yang taat menjalankan ajaran Islam, termasuk mengenali keluarga mereka. Melibatkan diri dalam berbagai kegiatan sosial kemasyarakatan. Bagaimanapun tentangan terhadap amalan sunnah Rasullullah bukanlah dari faktor luarannya sahaja namun masalah ruh umat Islam sendiri yang kotor serta meraguinya, serta timbullah persepsi yang bukan-bukan dalam diri  umat Islam. Sekiranya halangan tersebut dapat diatasi, umat Islam membuktikan bahwa mereka boleh hidup dengan jalan yang mereka pilih.
HELWANI-PMIUPM - Semperna sambutan maulidur rasul pada tahun ini 2011m bersama 1432H


0 komentar:

Post a Comment